Förra
tisdagen (10/9) var det åter dags för oss konstälskare att samlas.
Höstens första utställningar att beskåda var ”Pop Konst
Design” och Niki de Saint
Phalle’s ”Flickan,
monstret och gudinnan” på Moderna museet.
Vår
guide, konsthistorikern Göran Ståhle, började med ”Pop Konst
Design”, Pop Art eller popkonst, som idag betraktas som en av
efterkrigstidens mest inflytelserika konstriktningar. De som kom att
kallas popkonstnärer fann motiv i sin vardag, från
kändisfotografier, massmedia, reklam, symboler och logotyper skapade
av formgivare. Popkonstens bildvärld och strategier fungerade i sin
tur som inspirationskällor för formgivare.
Utställningen
omfattar konst- och designobjekt från tidigt 1950-tal till början
av 1970-talet och inkluderar cirka 80 konstverk, och lika många
designföremål, filmer och dokumentära fotografier. Konstverk av
bl a Peter Blake, Judy Chicago, Öyvind Fahlström, Richard
Hamilton, Roy Lichtenstein, Martial Raysse, Ed Ruscha och Andy Warhol
visas tillsammans med designföremål av Charles och Ray Eames,
Alexander Girard, Verner Panton, Carla Scolari, Ettore Sottsass,
Studio 65, Studio DA, Superstudio m fl.
Visningen
avslutades med Niki de Saint
Phalle’s ”Flickan, monstret och gudinnan”. Niki
de Saint Phalle (1930-2002) var en fransk konstnär, bl a
känd i Sverige för sina stora och färgrika figurer med namnet
”Paradiset” utanför Moderna Museet. Med utställningen HON-en
Katedral, 1966, skrev Niki de Saint Phalle för alltid in sig i
Moderna Museets historia. Liggandes på rygg fyllde hennes gigantiska
”Nana” museets hela utställningssal och häpna besökare kunde
vandra runt inuti nanans kropp. Under hela sitt konstnärsliv
återvände Niki de Saint Phalle till de personliga sår och trauman
som en gång gjorde att hon valde konstnärsyrket.
Bilder
finns i Bildgalleriet.