Förra
tisdagen (7/5) var Vi går på musuem-gruppen på Waldemarsudde för
sista gången den här terminen. Där guidade konsthistorikern Göran
Ståhle oss genom utställningen ”Liljefors och naturfotograferna”.

Vi
började med att titta på vackra naturfotografier där temat var att
fotot skulle ha kopplingen till någon av Liljefors’
målningar.

Utställningen
fokuserar främst på Liljefors verk från 1880-, 1890-talet och
sekelskiftet 1900 samt ett antal av hans fotografier som var en
utgångspunkt för hans måleri.

Bruno
Liljefors (1860-1939) betraktas genom sin skarpa naturiakttagelse och
kunskap om djurs beteenden som en av de största djurmålarna genom
tiderna. År 1879 skrevs han in som elev vid Konstakademiens
principskola och fortsatte därefter, år 1882, till Düsseldorf där
han besökte djurmålaren C F Deiker och ägnade sig åt studier
kring djurmåleri. På vägen hem vistades han en tid i målarkolonin
i Grez-sur-Loing i Frankrike.

Åter i Sverige började
Liljefors teckna och måla djur. Han målade först efter
naturalismens principer, med en detaljrikedom och motiven sedda på
nära håll. Han hämtade även inspiration från japansk konst. Hans
målningar visar ofta dramatiska situationer där han skildrar de
vilda djurens vardag. Ingen har som Liljefors skildrat naturens
växlingsrika spel med finstämda valörer och kontraster samtidigt
som han fångat djurens rörelser i deras rätta element.

Bilder
finns i Bildgalleriet.